Lysefjorden og Suleskardveien (bilder)

For en fantastisk tur, med turistbåten fra Lauvvik og innover hele Lysefjorden. Båten tar jo med biler, så man kan kjøre videre etterpå.

nr 1

Her sitter vi på kaia og venter på båten (legg merke til den gode iskremen de selger her)

nr 2

Båt-turen har starta og vi skal innover hele Lysefjorden. Det blir informert over høyttalere hele veien innover om de stedene vi kjører forbi. Stemningsfull musikk blir det også spilt. Dette blir bra – bortsett fra det ruskete været. Skikkelig vind og masse regn får vi innover, men ikke så mye tåke at vi ikke kan se fjellene.

nr 5

Blåner så langt som øyet kan se…..

nr 6

nr 8

Oppi her er altså Preikestolen (600 meter over fjorden ligger den). Det var ikke målet for turen, men vi så den da nedenfra. Skal man gå opp der så er båtturen ganske kort, og det er viktig med gode sko og masse vann.

nr 9

Her heter det «Fantehåla». Ifølge sagnet så gjemte det seg noen fanter her som var på flukt fra lensmannen. Det er ei trang bukt, og veldig bratt opp. Fantene gjemte seg her og da lensmannen kom så kasta de steiner på ham. For moro skyld er det plassert en dukke oppi her, og det var såvidt vi så den men måtte zoome inn med kamera.

nr 10

Her sitter «fanten». Båten kjørte faktisk helt inn til land her, så det ble nesten litt skummelt. Og musikken som ble spilt, Dovregubbens hall, passet ypperlig.

nr 11

Slike nydelige små fosser var det mange av – blir helt betatt av synet jeg…

nr 12

«Der ingen skulle tru, at nokon kunne bu». Skal lure på om dette er stedet som hette «Bakken». Der var det så bratt at de måtte binde fast ungene sine i tau når de var ute for at de ikke skulle ramle utfor!

nr 14

Massevis av stolper med kraftledninger innover her – strømmen kommer frem! Lyse kraftverk har også hatt et anlegg her inne, nemlig Flørli:

nr 16

Flørli ble nedlagt som kraftstasjon i 1999 og den nye kraftstasjonen ligger inni fjellet. Den gamle bygningen kan besøkes og også overnattes i. Det er Stavanger Turisforening som eier stedet nå. Bygda Flørli har ingen veier, og eneste måten å komme dit er med båt. Der er forresten verdens lengste tretrapp med 4444 trinn! Hadde ikke jeg orket å labbe opp nei.

nr 20

Kjerag! De med veldig gode øyer kan kanskje skimte den lille bolten mellom den litt større steinen og fjellet på venstre side. Kjerag ligger ca 1000 meter over fjorden, og det det som er basehoppernes eldorado. Folk kommer fra hele verden for å hoppe her, og det tilbys også tandemhopp for dem som måtte være interessert i det. Da vi var der så kunne ingen hoppe på grunn av vinden – dessverre. De fleste basehopperne bor innerst i Lysefjorden der det er både camping, vandrehjem og hotell. Der bodde også vi.

nr 25

Og vårt vandrehjem hette faktisk «The White House». Så nå har jeg faktisk bodd der og jeg 🙂

nr 21

Og her er utsikten fra overnattingsstedet. Vakker lyd fra den flotte lille fossen.

nr 22

Og plutselig kom sola og skinte så vakkert på de våte fjellene. Da ble jeg nesten helt salig av synet. Det lyste som om det var sølv der oppe, og vi ble bare sittende og beundre synet.

nr 24

Litt øl og røyk ble det utover kvelden – på «Olavs bar». Her spiste vi forøvrig også frokost neste morgen før vi startet på (kjøre)turen oppover i fjellet.

nr 28

Og morgensola skinner også fantastisk vakkert over fjellene.

nr 30

Et lite stykke oppover så må vi bare stoppe litt for å knipse det siste av den lille bygda der det nesten ikke er noen fastboende lenger (om det er noen i det hele tatt da…)

nr 31

Og dette, det er en HÅRNÅLSSVING, og dem var det mange av oppover må jeg si!. Men med min lille loppe (bil) så gikk det glimrende.

nr 32

Bratt er det, men kanskje ikke så lett å se på bildet her.

nr 29

Sikkert en gammel tunnel, liker ikke tunneler jeg – særlig ikke så brate som denne var. Men, da vi endelig kunne se «lyset i enden av tunnelen» så måtte jeg bare stoppe bilen for å knipse. Kom en bil bak oss da, men vi flyttet oss etterhvert 🙂

nr 33

På GPS-en kan man se hvor svingete veien er!

nr 35

På andre siden av vannet med bekken.

nr 34

En bitteliten kaffepause tidlig i oppstigningen. Men slapp av, Dooleysen er der bare for bildets skyld. Baileysen var til mitt reisefølge, og det var akkurat nok til en kaffekopp 🙂 Måtte jo ha det litt moro, spurte om hun ville ha litt Baileys i kaffen sin for jeg hadde jo med meg da – også kom jeg med den bittelille flaska. Rett over fossen ligger «Ørneredet».

nr 37

Verandaen henger utenfor fjellkanten slik at hvis man har litt høydeskrekk så tør man nesten ikke stå der ute for å oppleve utsikten.

nr 41

Det er dette stedet som er utgangspunktet for turen opp til Kjerag. Vi fikk oss ingen fotturer, desverre, på grunn av ryggproblemer til reisefølget mitt. Men det får bli neste gang det. Men utsikten fikk vi jo beundre.

nr 42

nr 43

nr 44

WOW.

nr 40

nr 46

Opp over svingene flatet det litt ut, og over alt så var det små varder som folk hadde laget. Tenker nok de ville hatt problemer med p finne igjen akkurat sin varde neste gang de kom her.

nr 45

Her gjelder det å kjøre forsiktig, det kryr nemlig av frittgående sauer her oppe. Noen ville nesten ikke flytte seg heller, og de fleste ville «prate». Veien var ganske smal men med masse «lommer» på begge sider til passeringer av motgående trafikk. Og merkelig nok – de aller fleste var høflige og hilste på oss når vi ventet i en slik lomme, men mange gadd ikke det. Det mener jeg man skal, av høflighet.

nr 47

Imponerende demning – bygget opp av steiner.

nr 48

Nå hopper jeg litt – for dette er ovenfor Hovden. Der var det frittgående geiter. Vi stoppet bilen for å hilse på, og de strømmet mot oss for å få kos. Skikkelig kosegeiter altså. De elsket å bli klødd, så vi kom oss nesten ikke avgårde igjen.

nr 49

Noen måtte lekesloss litt også da 🙂

nr 51

Skummelt vær men regnet holdt seg faktisk unna her. De rare stolpene på hver side av veien er faktisk brøytestikker! De er vel omtrent 3 – 4 meter høye, så jeg skjønner godt at det ofte er kolonnekjøring her.

nr 52

Litt stemning. Det var igrunnen veldig mye fin stemning på denne turen – og den anbefales på det varmeste. Når man til og med ikke gikk i fjellet så var det en flott tur likevel. Men neste gang vil jeg til Kjerag eller opp på Preikestolen!

PS: Og hvis det blir Preikestolen – så skal jeg IKKE sitte og dingle med beina utforbi kanten slik som HER. Det virker langtifra trygt!

Dette innlegget ble publisert i sommer og merket med , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Lysefjorden og Suleskardveien (bilder)

  1. rajobr sier:

    Det er et flott land med en mektig natur vi bor i.
    Har kjørt deler av den ruta der.
    Flotte bilder.
    —————————————————————–
    Norge er kanskje vårt beste ferieland ja…….

  2. Breiflabben sier:

    Mange flotte bilder Lenesim. Suleskarveien har jeg kjørt mange ganger.
    Jeg har også gått over på kablene på Lysefjordbrua som du har bilde av på bilde nummer to.
    Du skal ikke ha høydeskrekk da heller 🙂
    ———————————————————————-
    Ja, kan tenke meg at du har kjørt her nye 🙂 Men i himmelens navn! Gått på kablene? Æ tror du ikke æ rekti i navla! Glad for at jeg ikke så på – da hadde jeg ihvertfall blitt redd! Aldri gjøre slikt igjen – hører du?

  3. Kassima sier:

    Kjempeflotte bilder – enorm natur. Takk for turen 🙂

  4. Skogtrollet sier:

    Fantastiske bilder, så ut til å være en meget fin tur, og en mektig natur! Stedet er herved lagt på lista over steder som må besøkes en eller annen gang 🙂
    ———————————————————————–
    Ja, du burde ta denne turen, det var fantastisk!

  5. Erta-Berta sier:

    Nydelig, Flotte bilder av Norges fine Natur. Waww.
    Den bakkeveien og restauranten på toppen, har min tante vært med en turbuss i fra Hageselskapet. 🙂 (Ørnesvingene ) kallte de dem. ?
    De fortalte at når bussen svingte så hang bakdelen halveis utenfor i svingene, grøss.. Nei en bør nok ikke ha for stor fart der heller, og ikke høydeskrekk.
    Nydelig utsikt, da. Og kjemmpeflotte bilder.
    Takk for at du deler med oss. Det var koselig å se..
    Ønsker deg en riktig fin kveld. 🙂
    ——————————————————————–
    Ørnesvingene ja, det kan jeg tenke meg. Tror ikke jeg hadde turt å kjøre buss her altså! Holdt i massevis med min lille bil.
    God natt til deg 🙂

  6. BurnieBerit sier:

    Jadajada, jeg er premenstruell og lett rørbar, sitter her med tårer i øynene og har huet fullt av minner fra barndommen for nå ble jeg bragt rett tilbake til tia da mor og far hadde bilen full av tre uskyldige unger og ei katte, kjørende fra Trondheim til Stavanger over Valdresflya og Hardangervidda for å komme til mormor og morfar. Turen i Lysefjorden har jeg selv tatt, bare en gang, fra Stavanger kai, men den turen er spikra i minnet.
    Tiden kan til tider være ond. Men det var både sårt og godt å få føle dette. Tusen takk for turen, Lenesim.
    ———————————————————————–
    Å, godt det er gode minner du har da 🙂 Det er rart hvordan ting/hendelser fra barndommen virkelig fester seg i hjernen (og i hjertet da) – for plutselig å dukke opp og lage stemninger i tankene.

  7. Nyydelig:) Norsk natur, sukk!
    Og måtte dra på smilebåndet av «loppa» di. Kul bil, hehe.
    ———————————————————————–
    Loppa er både kul og praktisk. Siden begge baksetene kan slås ned så kan den romme temmelig mye baggasje og slikt. Også er den jo så liten at den kan parkeres (nesten) over alt. Og på slike svinge – veier er den jo ypperlig! Ville ikke kjørt denne ruta med bil og campingvogn tror jeg, det ville blitt for slitsomt oppe i hodet mitt ihvertfall – og jeg slappa av og kosa meg hele turen!

  8. annmariel sier:

    Her har jeg vært for mange, mange år siden. Artig å se bilder derfra igjen 🙂
    ———————————————————————–
    Så bra at dette kunne vekke noen gamle minner 🙂

  9. tuttilutt sier:

    Oi, den turen fristet meg, til tross for høydeskrekk 🙂

    Norsk natur er nydelig, og vi skal være glade for å bo i dette landet.

    Ser ut som du hadde en svært fin tur, og tusen takk for at du deler den med oss 🙂
    ——————————————————————-
    Kanskje en flott måte å overvinne høydeskrekken? Mitt reisefølge har/hadde høydeskrekk, men eneste stedet det kunne merkes var på Øygardstøyl (Ørneredet). Hele veien med hårnålsvinger gikk glimrende for hennes del, og det sier vel litt? Håper du tar turen, det er en opplevelse!

  10. BusybodyGirl sier:

    Dette er en flott tur. Har tatt den noen ganger oppover årene ja.
    Men jeg har aldri laget et så flott innlegg som du her har gjort 🙂
    ——————————————————————
    Tusen takk for ros 🙂

  11. Englepus sier:

    Takk for informativt og flott innlegg med vakre bilder av storslagen natur. Har aldri vært på disse traktene, men bildene dine gav inspirasjon 🙂
    ————————————————————————————-
    Takk for ros 🙂 Bra å kunne inspirere andre til å ta slike flotte turer i vårt eget vakre land!

  12. Krokoline sier:

    Så koselig innlegg!

    I følge den GPS-en din så kunne ting tyde på at du befant deg midt i et dataspill 😀

    Fantahåla har jeg faktisk vært inni med båt. Og preikestolen har jeg nesten vært utpå. Jeg har noe som heter høydeskrekk, skjønner du. Så da jeg kom så langt at jeg så fjorden langt der nede hadde jeg rett og slett ikke mer å gå på. Ser derfor enkelte steder på bildene dine som jeg absolutt under ingen omstendighet skal reise til….. Sukk. Eller for å si det slik: Jeg blir ikke med deg opp til Kjerag. Jeg kjenner nemlig høydeskrekken når jeg ser bilder av Kjeragbolten.
    ——————————————————————————————————————————-
    Er glad jeg ikke har høydeskrekk ja. Og dataspill? Ja!

Legg igjen en kommentar